Chodzi Ci po głowie otwarcie lodziarni? To świetny pomysł! Słodki, mrożony deser kochają zarówno starsi, jak i młodsi, a marża w branży lodowej sięga nawet 800%. Nie bez powodu mówi o robieniu pieniędzy czasami mówi się „kręcić lody”. Zobacz jednak, z czym wiąże się otwarcie lodziarni i od czego zacząć, aby odnieść sukces.
Otwarcie lodziarni – zacznij od edukacji
Zanim zaczniesz myśleć o wyposażeniu lodziarni czy smakach, które zaoferujesz klientom, odrób podstawową „lekcję” biznesową. Sprawdź szanse i możliwości związane ze sprzedawaniem lodów w swojej okolicy. Zobacz:
- od kogo możesz zaczerpnąć wiedzę branżową – dobrym pomysłem jest zapisanie się na szkolenia i warsztaty organizowane przez ekspertów. Są prowadzone także w ramach Akademii Vegagastro na terenie całej Polski;
- jakie maszyny i urządzenia mogą Ci być potrzebne przy sprzedaży lodów – zupełnie innego sprzętu potrzebujesz do przygotowania lodów włoskich (typu soft), a innego, jeżeli marzy Ci się produkcja deserów w wersji „rzemieślniczej”.
Takie „rozpoznanie rynku” pozwoli Ci m.in. oszacować, jakiego budżetu potrzebujesz na start oraz jak dokładnie może wyglądać Twój biznes.
Otwarcie własnej lodziarni – biznesplan
Kiedy wiesz już mniej więcej, jakie masz możliwości finansowe i techniczne oraz przeszkolisz się z podstaw produkcji lodów, czas na przygotowanie biznesplanu. Koniecznie spisz ten dokument – przyda się nie tylko, kiedy będziesz się ubiegać o dotację albo kredyt inwestycyjny.
Co powinno się w nim znaleźć? Poza podstawowymi informacjami, takimi jak nazwa firmy, przygotuj:
- dokładny opis działalności (tzn. to, jakie lody chcesz produkować/sprzedawać, w ilu smakach, z jakimi dodatkami; czy będziesz sprzedawać lody sezonowo, czy przez cały rok itp.);
- definicję grupy docelowej – określ to, kto będzie Twoim klientem i jakie są jego oczekiwania; czy ważniejsze będą np. różnorodność smaków i kraftowa jakość, czy niewygórowana cena i błyskawiczna obsługa?;
- plan finansowy;
- opis konkurencji;
- analizę SWOT, czyli szanse, zagrożenia oraz słabe i mocne strony przyszłego biznesu;
- maksymalnie precyzyjny kosztorys – zarówno wydatków na start, jak i tych czekających Cię w trakcie działalności.
Odpowiedź na powyższe pytania sprawia Ci trudność? W takiej sytuacji najlepiej zasięgnąć opinii ekspertów. Specjaliści Vegagastro chętnie przeanalizują Twoje założenia i podpowiedzą najlepsze rozwiązania.
Własna lodziarnia – lokalizacja i wymogi sanepidu
Miejsce, w którym będziesz sprzedawać lody, ma ogromne znaczenie. Najlepiej wybrać przestrzeń, w której panuje spory ruch. Ruchliwe deptaki w środku miasta, nadmorskie promenady, kurortowe uliczki… takie miejsca zwiastują dobrą sprzedaż. Mają też jednak swoje wady – np. wysoki czynsz i, zazwyczaj, dużą liczbę konkurentów dookoła.
Pamiętaj też, aby przed podpisaniem umowy najmu lokalu sprawdzić, czy spełnia on wymogi sanitarne, czy wymaga dodatkowej adaptacji. To ważne, bo przed otwarciem lokalu potrzebujesz pozwolenia sanepidu na rozpoczęcie działalności.
Otwarcie własnej lodziarni – niezbędne wyposażenie
Przed otwarciem lodziarni będzie Ci też potrzebne odpowiednie wyposażenie – chodzi o maszyny do lodów. Innego sprzętu będziesz potrzebować do kręcenia lodów włoskich czy świderków, a innego np. do sprzedaży lodów gałkowych. Jeśli masz wątpliwości, na co się zdecydować – skontaktuj się. Pomożemy!
Poza sprzętem będą też potrzebne same lody. Musisz zatem znaleźć ich dostawcę albo sprawdzonego dystrybutora surowców do ich samodzielnej produkcji. Gdy już doprecyzujesz tę kwestię, możesz opracować menu własnej lodziarni. Pamiętaj: na początek najlepiej nie brać na siebie zbyt dużego obciążenia. Kilka uniwersalnych opcji na start i, ewentualnie, jedna-dwie, które wyróżnią Cię spośród konkurencji to wystarczająco dużo.
Wszystko gotowe? W takim razie można zatrudniać personel i otwierać biznes, a potem stawić czoło wyzwaniom związanym z marketingiem czy zarządzaniem lokalem. Jeśli włożysz w ten proces całą swoją energię, sukces jest niemal murowany. Powodzenia!