Prywatność
Budka z lodami czy mobilna lodziarnia?

Budka z lodami czy mobilna lodziarnia?

Szukasz pomysłu na biznes sezonowy? Lodziarnia może być dobrym rozwiązaniem. Zmrożone desery najlepiej sprzedają się w ciepłe, słoneczne dni, a szczyt sezonu przypada w okresie wakacyjnym. To właśnie powód, dla którego wielu inwestorów myśli o postawieniu budki z lodami lub uruchomieniu mobilnej lodziarni. Która opcja jest lepsza? Porównajmy!

Budka z lodami a mobilna lodziarnia: na czym polega różnica?

Zacznijmy od wyjaśnienia podobieństw oraz różnic między dwoma tytułowymi modelami sprzedaży lodów. Oba zakładają sezonową sprzedaż lodów poza typowym lokalem stacjonarnym. Zarówno z budką, jak i z mobilną lodziarnią można się przenosić z miejsca na miejsce – niejako podążając za klientem.

  • Budka z lodami przybiera formę kiosku ustawionego przez cały sezon w jednym, konkretnym miejscu.
  • Mobilna lodziarnia to „biznes na kółkach” – może być to food-truck, mobilna przyczepa lub specjalny wózek, którym można się przemieszczać na krótkie odległości, np. ustawiając go w różnych częściach nadmorskiej promenady albo przy ruchliwych o danej porze ulicach miasta.

W obu przypadkach możesz liczyć na niższe koszty w porównaniu z lodziarnią stacjonarną – zarówno początkowe, jak i stałe – a także na osiągnięcie wysokiej marży sprzedażowej. Pozostaje więc tylko pytanie: który biznes wybrać.

Własna lodziarnia w formie budki z lodami: wady i zalety

Co przemawia za tym, aby zainwestować w otwarcie lodziarni w formie budki?

  • Możliwość wybrania stałej, atrakcyjnej lokalizacji – budkę możesz ustawić np. na deptaku w kurorcie turystycznym, gdzie przez cały sezon panuje wysoki ruch. Dzięki temu będzie Ci łatwo pozyskać klientów.
  • Szansa na stworzenie szerszego menu – w budce możesz np. zaoferować zarówno lody włoskie czy świderki, jak i gałkowe, bo zmieszczą się tu różne maszyny do lodów, a także sprzęt do przygotowywania innych słodkich przekąsek. Uwaga! Wbrew stereotypowi w budce możesz też produkować lody rzemieślnicze. Aby to było możliwe, trzeba spełnić tylko kilka wymogów. Skontaktuj się z ekspertami Vegagastro – podpowiemy, jak to zrobić.

Z drugiej strony budka z lodami może oznaczać:

  • więcej wyzwań ze znalezieniem optymalnej lokalizacji – na te najlepsze czyha również konkurencja; dlatego trzeba działać z wielomiesięcznym wyprzedzeniem, aby zarezerwować takie, które zagwarantuje sprzedaż, albo pójść na lokalizacyjny kompromis (i zadbać o intensywny marketing);
  • więcej wyzwań przy spełnieniu wymogów sanepidowskich do spełnienia – z uwagi na konieczność doprowadzenia wody czy stworzenie zaplecza sanitarnego. Doświadczenie pokazuje nam jednak, że wszystko jest możliwe.

Sprzedaż lodów z mobilnej lodziarni: wady i zalety

Sprzedaż lodów z mobilnej lodziarni można nazwać handlem obwoźnym. Jakie są plusy takiego prowadzenia biznesu?

  • Stosunkowo niski próg wejścia do biznesu – to oczywiście zależy od tego czy chcemy mieć nowego czy używanego food-trucka, wózek mobilny do lodów czy przystosowaną do tego przyczepę. Sprzęt musi zapewnić lodom optymalną temperaturę przez wszystkie godziny pracy.
  • Możliwość dynamicznej zmiany lokalizacji – wózek łatwo przenieść w inne miejsce lub przewieźć na teren eventu np.. Uwaga! Postawienie takiego obiektu w danym miejscu wymaga zdobycia pozwolenia od właściciela terenu i, najczęściej, uiszczenia stosownej opłaty.

Wózek z łatwością ustawisz też przed lokalem całorocznyp.– np. cukiernią – aby sezonowo rozszerzyć swoją ofertę.

Z drugiej strony taki model sprzedaży oznacza:

  • ograniczoną liczbę rodzajów sprzedawanych lodów – tak dystrybuuje się najczęściej te gałkowe, a nie np. włoskie czy świderki. Warto przy tym wiedzieć, że istnieją rozwiązania , które zapewnią możliwość mobilnej sprzedaży zarówno lodów rzemieślniczych, jak i z automatu. Chcesz je poznać? Skontaktuj się z ekspertami;
  • nieprzewidywalność co do lokalizacji wózka – miejsce na danym deptaku, rynku miejskim czy evencie także trzeba rezerwować ze sporym wyprzedzeniem;
  • większe obciążenie dla pracownika, który musi przetransportować wózek w odpowiednie miejsce.

Potrzebujesz pomocy w podjęciu decyzji o tym, który model sezonowej sprzedaży lodów wybrać? Skontaktuj się i poradź naszych fachowców!