Prywatność
Własna lodziarnia – co warto wiedzieć?

Własna lodziarnia – co warto wiedzieć?

Własna lodziarnia to biznes, który może Ci przynieść duże dochody. Popyt na lody w Polsce nieustannie rośnie, a marże w branży są bardzo wysokie. Ale uwaga! Założenie lodziarni może być wyzwaniem, jeżeli nigdy nie miałeś do czynienia z gastronomią i ze sprzedażą lodów. Zobacz więc, co warto wiedzieć na start. Podpowiadamy.

Produkcja czy sprzedaż lodów? To robi różnicę!
Jeżeli chodzi Ci po głowie otwarcie lodziarni, zastanów się, czy chcesz sprzedawać lody, czy także wytwarzać je na miejscu. Na czym polega różnica? W pierwszym przypadku podejmujesz współpracę z producentem lodów, który dostarcza je do Twojego lokalu. Na miejscu potrzebujesz dobrej witryny do lodów i szafy mroźniczej, ale proces produkcji lodów Cię nie interesuje. Uwaga! W tym scenariuszu ograniczasz swoje zaangażowanie w cały proces, ale jednocześnie decydujesz się na znacznie niższą marżę.

Zupełnie inaczej sprawa wygląda, kiedy decydujesz się na samodzielną produkcję lodów. Niezbędne wyposażenie zależy od typu mrożonego deseru, który chcesz zaproponować gościom.

  • Prostszym rozwiązaniem będzie sprzedaż lodów włoskich/świderków/mrożonego jogurtu – maszyny do lodów włoskich są łatwe w obsłudze, a ich produkcja sprowadza się (w uproszczeniu) do przygotowania odpowiedniej mieszanki (lub sięgnięcia po gotową) i wlaniu jej do maszyny. Potem pozostaje pociągnąć za wajchę, aby nałożyć porcję lodów do kubeczka czy rożka.
  • Nieco większym wyzwaniem (które pozwoli się wpisać w oczekiwania bardziej wymagającego klienta) będzie produkcja lodów rzemieślniczych, sprzedawanych na gałki lub porcje. W tym przypadku będziesz potrzebować znacznie więcej sprzętu – podstawą będzie frezer do lodów. Dodatkowo niezbędne będą np. pasteryzator, szokówka oraz przechowalnik, a na sali sprzedaży – witryna do lodów. Taka inwestycja wymaga więc większego przygotowania oraz przejścia kompleksowych szkoleń z zakresu produkcji lodów. Tylko wtedy będziesz w stanie zaoferować klientom jakość i smaki, które wzbudzą zaufanie.

Założenie lodziarni a sanepid – to ma znaczenie

Lodziarnia to lokal gastronomiczny. A skoro tak, podlega specjalnym przepisom sanitarnym. Zanim otworzysz lokal, musisz dopełnić pewne formalności. Na liście są m.in.:

  • dokumentacja HACCP, GHP i GMP;
  • wyniki badania wody w lokalu;
  • umowa na wywóz śmieci;
  • umowa/wyniki DDD (ochrona przed szkodnikami);
  • książka kontroli przedsiębiorcy;
  • orzeczenia do celów sanitarno-epidemiologicznych dla każdego z pracowników oraz właściciela lodziarni;
  • informacja o alergenach w składzie oferowanych produktów.

Również sam lokal, w którym otwierasz lodziarnię, musi spełnić wymogi sanepidu. Ważne kwestie to m.in.:

  • pokrycie podłóg i ścian łatwo zmywalnym wykończeniem (np. kafelkami);
  • zastosowanie gładkich i zmywalnych blatów oraz powierzchni roboczych – np. ze stali nierdzewnej;
  • stworzenie punktów wodnych do mycia sprzętu i do mycia rąk (oddzielnie) oraz wyposażenie strefy higieny osobistej pracowników;
  • wyposażenie urządzeń chłodniczych i mroźniczych w termometry;
  • zastosowanie wentylacji (może być grawitacyjna);
  • dostęp do toalety dla pracowników oraz do zaplecza socjalnego (szatnia).

To tylko część wymogów i formalności, które musisz dopełnić. Dlatego nie oczekuj, że otworzysz lodziarnię w bardzo krótkim czasie. Ten proces zajmie więcej czasu – zwłaszcza że trzeba będzie jeszcze znaleźć dobry lokal, pracowników o odpowiednich kwalifikacjach oraz rozreklamować lodziarnię. Kiedy ten biznes zacznie się opłacać? Jeżeli dobrze przygotujesz się do startu, zadbasz o jakość produktów, wysoki standard obsługi klientów oraz marketing – zyski pojawią się szybko i utrzymają się na dobrym poziomie. Chcesz wiedzieć, ile można zarobić? Skorzystaj z naszego kalkulatora zysków.

Potrzebujesz pomocy przy otwarciu lodziarni? Skontaktuj się z nami! Pomożemy Ci krok po kroku wejść w ten biznes, wyposażyć lokal w odpowiednie maszyny i osiągnąć sukces.